Skip to content
Mediul economic, de ce este important pentru o afacere?

Mediul Economic

Mediul economic poate fi definit ca fiind combinația tuturor factorilor economici, cum ar fi inflația, veniturile, rata ocupării forței de muncă etc., care afectează comportamentul de cumpărare al consumatorilor.

În acest fel, mediul economic are un impact asupra companiilor și al afacerilor. Dacă dețineți un website, citiți un articol foarte interesant despre “Cât costă optimizarea SEO“, a unui website.

Ce este mediul economic?

Mediul economic este format din factori economici care afectează obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor și comportamentul comercial al companiilor.

Există mai mulți factori interni, precum și externi, care afectează economia. Obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor și comportamentul comercial al organizațiilor sunt interdependente.

De exemplu, dacă o companie crește prețul unui anumit produs, atunci oamenii vor începe să cumpere mai puțin de la ea. În mod similar, atunci când cererea unui anumit produs scade, compania reduce producția acestuia.

Categorii de factori care afectează mediul economic

Există diferiți factori care afectează un mediu economic. Acești factori pot fi împărțiți în două categorii.

Mediul microeconomic. Factorii de mediu microeconomic sunt acei factori care afectează organizarea individuală și nu afectează întreaga industrie.

Exemplele de factori microeconomici sunt cererea, concurenții, dimensiunea pieței, lanțul de distribuție, furnizorii, oferta etc.

Mediul macroeconomic. Factorii de mediu macroeconomic sunt cei care au impact la un nivel mai mare. Nu au impact doar asupra unei companii, ci asupra întregii economii.

Exemplele de factori microeconomici sunt inflația, șomajul, ratele dobânzii, impozitele, tarifele, încrederea clienților etc.

În continuare vom analiza pe rând factorii cei mai importanți. Vom trece în revistă și modul în care acești factori afectează mediul economic.

Unii din ei pot fi gestionați de un management eficient, alții nu sunt în puterea de decizie a administrației afacerii.

Cei care conduc o afacere trebuie să gestioneze eficient acești factori. În esență, gestionarea acestora presupune luarea și implementarea unor acțiuni concrete de dezvoltare a afacerii.

Factorii care afectează mediul economic

Cererea

Cererea crescută pentru produse are ca rezultat mai mult profit, în timp ce o scădere a cererii pentru produsul dvs. cauzează pierderi.

Prin urmare, companiile folosesc diverse strategii pentru a crește cererea pentru produsul lor pe piață.

Aici trebuie să facem o mențiune importantă. Cererea trebuie să satisfacă și o nevoie reală a consumatorului.

Atunci când o nevoie este “inventată” prin diferite subterfugii de marketing există riscul ca afacere să nu reziste prea mult timp.

Dimensiunea pieței

Marja de profit a organizației va fi redusă dacă are o dimensiune mică a pieței. Înțelesul mărimii pieței este numărul total de potențiali cumpărători pe o piață.

De exemplu, o companie care produce inhalatoare pentru astm are o dimensiune mică pe piață, deoarece poate vinde inhalator doar persoanelor care suferă de astm.

Furnizorii

Producția unei companii se va opri dacă furnizorii săi se opresc brusc să furnizeze materii prime pentru a produce bunuri.
În mod similar, costul de producție va crește și odată cu creșterea prețului livrărilor de către furnizor.

Consumabilele

La fel ca în cazul cu furnizorii, procesul de producție depinde în mare măsură de livrările furnizate de aceștia.

Procesul de producție va avea de suferit dacă există o penurie de aprovizionare a materialelor consumabile.

Veniturile

Venitul este câștigul total al unei persoane sau al unei familii întregi. Venitul afectează obiceiurile de cumpărare ale consumatorilor și astfel afectează afacerile comerciale.

Există o relație directă între obiceiurile de cumpărare ale unei persoane și veniturile sale. De exemplu, persoanele cu venituri reduse tind să cumpere numai bunuri și servicii necesare traiului.

Nu cheltuiesc prea mulți bani pentru divertisment și articole de lux.

Prin urmare, este corect să spunem că, venitul ridicat al oamenilor este bun pentru întreprinderile comerciale și că venitul scăzut al populației cauzează pierderi pentru acestea.

Rata inflației

Rata inflației poate fi definită ca rata la care crește procesul de bunuri și servicii. Odată cu creșterea prețurilor, capacitatea de cumpărare a oamenilor este afectată.

Oamenii încep să cumpere mai puțin și își cheltuiesc banii doar pentru bunurile și serviciile necesare. Rata inflației a avut un impact negativ asupra companiilor care oferă o anumită gamă de servicii.

De exemplu, oamenii scad ieșirile în oraș pentru a mânca și călătoresc mai puțin. Rata inflației are impact asupra afacerilor comerciale care se ocupă de servicii de agrement și vând produse de marcă. Prin urmare, inflația este nedorită atât de consumatori, cât și de companii.

Creșterea ratelor dobânzii

Creșterea ratelor dobânzilor are, de asemenea, un impact asupra afacerilor, în special, asupra acelor afaceri în care oamenii au nevoie să ia un împrumut pentru a cumpăra bunuri.

De exemplu, oamenii cumpără mai ales case și mașini cu împrumuturi. Prin urmare, vânzările de astfel de bunuri scad odată cu creșterea ratei dobânzii.

Din acest motiv, multe bănci își promovează serviciile de împrumuturi la rate mai mici decât alte bănci pentru a atrage clienți.

Oamenii preferă întotdeauna să obțină un împrumut cu o rată a dobânzii mai mică.

Nivelul șomajului

Un alt factor care afectează mediul economic este nivelul șomajului. Țările cu un nivel ridicat al șomajului au un mediu economic mai slab.

Dacă majoritatea populației nu va câștiga, atunci nu vor avea suficienți bani de cheltuit pentru cumpărarea de bunuri și servicii.

Acest lucru creează un ciclu economic prost în țară.

De exemplu, dacă oamenii nu vor cumpăra, atunci companiile nu vor angaja oameni pentru a reduce costurile, iar dacă companiile nu oferă locuri de muncă, nivelul șomajului va crește.

Prin urmare, este una dintre cele mai importante preocupări ale guvernului să creeze locuri de muncă în țară pentru a reduce nivelul șomajului, astfel încât să se poată salva creșterea economică a țării.

Impozitele pot influența negativ mediul economic

Impozitele ridicate din țară afectează grav mediul economic. Oamenii vor avea venituri disponibile mici. Impozitele nu afectează doar consumatorii, ci afectează și întreprinderile, deoarece impozitele ridicate duc la costuri ridicate de producție.

Prin urmare, întreprinderile devin obligate să crească costul produselor pe care le vând. Drept urmare, oamenii încep să cumpere mai puțin și, astfel, mediul economic este afectat.

TVA-ul

TVA-ul este un tip de impozit care se impune mărfurilor importate. TVA-ul are un impact opus asupra vânzărilor de bunuri decât impozitele.

Oamenii vor importa mai multe bunuri din țări străine dacă există tarife reduse în acest sens.

Prin urmare, sunt de preferat tarife ridicate, în urma cărora vor exista mai puține importuri de produse străine, iar oamenii vor cumpăra mai multe produse locale.

Acest lucru nu va ajuta doar afacerile comerciale, ci și economia țării, deoarece banii vor rămâne în țară. Tarifele ridicate motivează, de asemenea, antreprenorii să înființeze noi afaceri și să vândă produse care sunt disponibile numai pe piața externă și nu sunt disponibile în țară.

Costul muncii influențează mediul economic

Costul forței de muncă are, de asemenea, un impact asupra mediului economic al afacerii.

Costul ridicat al forței de muncă înseamnă costul ridicat al producției și costul ridicat al producției obligă companiile să crească prețul produselor.

Oamenii vor cumpăra un număr mai mic de bunuri dacă prețul acestora este ridicat și vor căuta alternative ieftine pentru produse scumpe. Reducerea vânzărilor va avea un impact negativ asupra afacerii.

Populația

Populația are un impact atât pozitiv, cât și negativ asupra mediului economic. De exemplu, populația ridicată înseamnă că există șanse de a găsi angajați calificați.

Populația ridicată are ca rezultat o concurență dură și oamenii se pregătesc chiar și la salarii mici, ceea ce este bun pentru afacere, deoarece pot fi angajați mai mulți oameni pentru a crește producția.

Cu toate acestea, populația ridicată provoacă multe alte probleme în țară. De exemplu, șomajul, sărăcia, imoralitatea, venitul pe cap de locuitor mai mic.

Veniturile și stilul de viață al oamenilor se reduc și, astfel,  scade și capacitatea de cumpărare, care afectează mediul economic.

Pe de altă parte, nici subpopularea nu este bună. Vor exista un număr mai mic de consumatori pe piață și șanse mai mici de a obține angajați calificați și necalificați. Prin urmare, este important ca guvernul să mențină o populație echilibrată în țară.

Inovația propulsează mediul economic

Inovația are atât impact pozitiv, cât și negativ asupra mediului economic. Inovația reprezintă un risc pentru întreprinderile deja înființate.

Antreprenorii vin cu idei inovatoare de afaceri și dau concurență întreprinderilor deja înființate, ceea ce afectează vânzările produselor lor.

Cu toate acestea, dacă companiile privesc înainte și investesc în cercetare și dezvoltare, pot dezvolta idei inovatoare pentru a-și îmbunătăți produsele pentru a îndeplini cerința actuală a clienților. Inovația ajută și la reducerea costurilor de producție.

De exemplu, odată cu introducerea automatizării, cea mai mare parte a muncii de producție, care era realizată prin muncă, poate fi acum realizată de mașini. Acest lucru ajută la reducerea cheltuielilor salariale cu munca.

Mediul economic este influențat de starea internațională

Starea pieței internaționale afectează, de asemenea, mediul economic. De exemplu, există multe companii care importă și exportă bunuri de la companii internaționale.

Tensiunea dintre două țări sau creșterea tarifelor TVA mărește costul importului, drept urmare crește și costul de producție.

Creșterea costului de producție înseamnă creșterea prețurilor produselor.

Când prețurile produselor cresc, oamenii tind să cumpere mai puțin, iar vânzările produsului sunt afectate.

Piața de capital

Piața monetară și de capital afectează mediul economic. Atunci când piața de capital nu este bună, resursele umane și naturale nu pot fi utilizate eficient.

Cu toate acestea, o piață de capital sănătoasă are ca rezultat o dependență mai mică de valută. Națiunea devine autosuficientă și se dezvoltă domenii precum agricultura, sectorul bancar, comerțul, cel de asigurări etc.

Legile economice

Există diverse legi economice, cum ar fi legislația muncii, legile anticoncurențiale, diferite acte comerciale etc. Legile industriale au impact asupra mediului economic.

Companiile sunt obligate să-și înființeze afacerea prin respectarea legii, iar încălcarea oricărei legi poate duce la o penalizare.

În plus, guvernul poate introduce o nouă lege care să oblige companiile să-și schimbe metoda de a face afaceri. Acest din urmă aspect poate avea un impact negativ asupra mediului de afaceri.

Mediul social și cultural

Mediul social și cultural pune un mare impact asupra mediului economic al afacerilor. Obiceiurile de cumpărare și alegerile oamenilor sunt puternic influențate de cultura în care se nasc sau de societatea din care fac parte.

De exemplu, o cunoscută companie filială americană a PepsiCo, Frito Lays, vinde produse precum Lays, Fritos, Doritos etc. și găsești diferențe în aroma produselor lor dintr-o țară în alta.

Politicile guvernamentale

Politicile guvernamentale pun, de asemenea, presiune asupra mediului economic. Este posibil ca unor companii să li se solicite să modifice procesul de producție al unui produs în conformitate cu schimbarea politicilor guvernamentale.

De exemplu, unele companii au trebuit să oprească producția anumitor medicamente după ce au fost interzise de guvern.

Pentru companiile din industria farmaceutică această politică va avea un un impact negativ.

Efectul poate fi și unul pozitiv, atunci când se stimulează anumite produse sau un sector întreg.

Mediul tehnologic

Mediul tehnologic a avut și are un impact imens asupra mediului economic. Tehnologia se schimbă rapid, iar organizațiile trebuie să își schimbe tehnologia sau să își actualizeze tehnologia pentru a ține pasul cu mediul tehnologic în continuă schimbare.

Acest lucru le cere să își actualizeze utilajele și să angajeze noi angajați cu noi competențe sau să pregătească angajații existenți pentru a utiliza noile tehnologii.

Acest lucru are impact asupra procesului de producție al organizației și mărește cheltuielile, în urma cărora crește costul de producție și scade vânzările unui produs.

Resurse naturale în mediul economic

Resursele naturale joacă un rol important în mediul de afaceri.

Multe activități de afaceri se bazează pe resursele naturale. De exemplu, combustibilul, apa, resursele minerale, solul, vegetația, precipitațiile, topografia etc. sunt resursele naturale de bază care sunt utilizate frecvent în procesul de producție.

De exemplu, vegetația legumelor și fructelor sunt elementele principale utilizate în restaurante. Creșterea prețului legumelor și fructelor va reduce marja de profit a restaurantelor.

În mod similar, odată cu creșterea prețului combustibilului va crește și costul transportului de bunuri și mărfuri.

Gând final

Articolul de astăzi îl vom încheia succint. Mediul economic este influențat în permanență. În raport de cauzalitate, afacerile vor avea de suferit în funcție de unul sau mai mulți factori, dar și în funcție de ciclu economic.

Adaptabilitatea și capacitatea rapidă de redresare devin obligatorii pentru proprietarii de afaceri. În funcție de mărimea și organigrama companiei, capacitatea de răspuns poate fi rapidă sau lentă.

Însă, indiferent de cum răspunde aceasta, va avea de câștigat (obținând profit) sau de pierdut (înregistrând pierderi).

Articole recomandate:

This Post Has 0 Comments

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Back To Top